Mitt liv som Emma

Alla inlägg den 10 december 2007

Av Emma - 10 december 2007 21:55

Dagen börjar när väckarklockan börjar ringa klockan sex. Det är då man låssas vakna och stänger av väckarklockorna och sover vidare. Tur är väl att mamma ringer och väcker en också så att man faktiskt vaknar, dock en timme senare än tänkt (07:00). Man kliver upp, går in i köket och trycker på en knapp. Den magiska knappen som gör att man får sin frukost. Japp jag pratar om knappen på kaffebryggaren (som man laddade med vatten och pluver kvällen innan för man vet att man kommer räkna fel när man är trött på morgonen).


Sedan går man ut på balkongen och röker sin cigarett. Det är kallt och man vill krypa tillbaka i sängen.


När man kommer in igen går man och kissar och borstar tänderna för första gången för dagen. När det är klart är kaffet klart! Nu luktar det kaffe i hela lägenheten. Gott!


Man tar sitt kaffe och går in på sitt rum, klockan är nu snart dags för julkalendern =). Under tiden kletas det på smink i all hast och egentligen ville man tvätta bort skiten men det hade man inte tid med! Sedan ska det plattas hår. Det tar ju sin lilla tid. Antagligen det som alltid tar mest tid trots att man plattade det innan man gick och la sig kvällen innan.


Man kollar på klockan och tänker Ja men jag har 20 minuter kvar innan jag måste gå och ta ut pengar för att kunna åka till VFU:n.


So far so good, trots den sena vakningen.


Sedan ska det hittas kläder. Det tog lite längre tid än nödvändigt.

Då var det dags att gå. Att gå ut genom ytterdörren för att sedan gå tillbaka för att hämta matlådan du glömde kan vara allt som fick dagen att börja skit!


Stressad!

Jag tar en väg som jag vet att jag hittar, det regnar ute! HÅRET BLIR LOCKIGT!

Med en hand på huvan till regnjackan (för att den inte ska blåsa av, allt för att skydda håret) den andra handen fipplar med telefonen och även försöker jag hålla lite koll på cigaretten i min mun traskar jag på för att komma fram till en gång väg på andra sidan vägen. Där ser man Preem där jag ska ta ut pengar.


jag kollar på klockan, oj 0823 då har jag 17 minuter på mig! jaja det kan gå.

Dock stressas det på ändå för att vara på den säkra sidan.


Framme vid Preem går det fort, in och ut.

Sedan ska jag ta mig till busshållsplatsen som ligger kanske 5 minuter bort.


Man kan antlingen gå lite bakom Preem som tar lite längre tid (vilket jag skulle ha valt). Eller så kan man gå ner för en backe som inte är så lång utan mer lite brant. När jag tar första steget i den backen märker jag att jag har inte tänkt igenom detta riktigt noga.


Helt plötsligt är jag halvvägs ner i spagat mitt i en backe, väskan ligger halvvägs ner för backen medans jag försöker hitta något att hålla mig i. AHA! en buske, den tar vi. Sagt och gjort den fick jag, i min hand! Upp flög den ur den frusna marken. Som tur var fanns det fler. Greppade tag i en ny buske i hopp om att den skulle sitta bättre.


Då kom där en kille på cykel och såg mig i min fina ställning. "Behöver du hjälp?" mitt svar var, nähä tror du?

Han började med att ta min väska och ställa den på marken. Sedan bara flög han upp på backen och tog min hand som höll stenhårt i en buske.


Vips så var jag på benen igen, blöt, lortig och ännu mera stressad, (om jag ändå bara hade gått runt).


Där fick man för att man var stressad och skulle spara tid.


Till busshållsplatsen kom jag tillslut. typ 3 minuter innan bussen skulle gå. jag var helt säker på att jag missat den. Sms skickades till Tresa. och informerade om att det var möjligt att Emma missat bussen.


Men sedan såg jag den. överlycklig över att få någon slags värme satte jag mig i bussen och märkte att inga av de som är på samma ställe som mig på praktiken var med. Vart var dom?


nå ja. Jag kom fram till skolan tillslut. Bussen var förstås sen som om min dag inte hade börjat illa nog!


In till personalrummet och stoppa in matlådan i kylen hänga av sig kläder och hitta till min handledare.


Efter den första timmen (mentorstimmen), blev vi vänligt men bestämt ivägskickade för handledaren skulle träffa en ny elev och ville tydligen inte skrämma honom med att ha oss med :P


Så vi satte oss i personalrummet och drack varm chocklad. Gott!

Linej kom hon med och vi satt och skrattade, jag var väldigt trött och hade ont i min ljumske efter min morgongymnastik.

Tresa berättade om när vägen svängde men inte hennes cykel. Jag berättade om när jag cyklade upp för en backe och hela kroppen började vibrera, vilket resulterade att jag hamnade i ett dike. Visade sig att vibrationerna var mobilen.


Sedan kom handledaren tillbaka och vi skulle på lektion med en nia. Inte vilken 9:a som helst! En störtskön kille finns i den klassen som hela tiden trakaserar mig och jag trakaserar tillbaka.

Idag var han inte lika rolig, mest dryg (vilket inte erkändes för Tresa :P). Han var uppe och nere, skrek, viskade och till och med dansade. tillslut tog jag honom i handen som om han var en treåriing och bad honom sitta ner och arbeta. vilket inte fungerade alls. han dansade och höll på. Med tanke på min trötthet orkade jag inte denna dagen. Han fick hålla på precis hur mycket han ville.


Sedan blev det lunch och det innebar röka! skönt komma ut i det underbara regnet och gå med den otroligt öma ljumsken (som Tresa dock bett gud ta bort. Inte ljumsken utan det onda) för att röka en kort sväng och sedan gå in igen.


Efter lunchen planerades individuell VFU. Det är lika hemskt som det låter. vi ska vara på vår partner skola utan att det är schema lagt, alltså på vår fritid, så jälva bra trvis jag ine på skolan så att jag vill dit mer än nödvändligt.


Efter dessa planer blev det lektion med en annan 9:a.

Det var samhäll/matte/elgiganten. (mobiltelefoner är väldigt förbjudna på denna skola, vilket kanske inte blir så tydligt när läraren själv tar fram sin mobiltelefon och donar).


Läraren fick tillslut ett specialuppdrag av två tjejer, att förklara för dem hur det här med solen och jorden hänger ihop.

"snurrar solen runt jorden eller jorden runt solen?"

Var en av frågorna en blond tjej i 9:an ville ha svar på.


När han förklarat att jorden snurrar runt solen ställde han en fråga.

"varför snurrar vi runt solen?"

flickans svar var "För att vattnet inte ska flyta av jorden". Ja, nog om denna lektion inte ett öga var tortt när vi kom därifrån.


Vi skulle hem till Tresa och prata skit och äta mat så vi satte oss på bussen med Linej. Vi plingade när vi skulle av och blev avsläppta efter mycke skrik tre busshållsplatser försent. Kul. SNÖSLASK!


Då blev vi alla dyngsura om fötterna och bilarna åkte förbi med världens fart och stänkte ner oss. jävligt tjatigt om jag får säga mitt!


Men vi kom hem till Tresa tillslut, vi öppnade varandras julklappar och lagade mat pratade skit!


mycke trevligt!


Mitt liv som Emma.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Tvättar du dig på ryggen när du duschar?
 Ja
 Nej
 Ibland

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag läser/musik jag njuter av

Vill du nått?

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards