Mitt liv som Emma

Alla inlägg den 1 november 2009

Av Emma - 1 november 2009 23:38

Då var November månad här, samma dag som man känner att helgen är förbi.

Vad har jag sysslat med i helgen?


Lördagen började med att jag klev upp, hämtade min telefon och stängde av alarmet och sov vidare. Tills mamma ringde.

Idag skulle vi ut till mormor. Med vi menar jag, Jag, Mamma, Daniel, Axel Och Erik.

Det var i det stora hela en väldigt mysig dag hos mormor. Hon är dock lite flokig. Hon hade förlagt glasögon, nyckel var vi inställda. Men detta var tydligen felaktigt. När vi kom fram vad de inte alls borta.


Mamma skulle ner med sin mamma och handla, där kom nästa borttappade sak. Vart är plånboken?

Vi letade i sovrum, TVrum, på toaletterna, i garderober, ja överallt. Mormor kollade ett flertal gånger i en byrå som finns inne i Tvrummet.

Erik började väl lessna på allt spring när vi letade så även han började leta. Första stället han kollar på är i byrån och där låg den.


Medans vi sprang runt och letade plånboken (se inlägg nedan) så hittade jag Boxerfjärrkontrollen som var lagd på en tavla. Undrans hur många dagar hon hade letat Efter den.


Mödrarna åkte iväg och handlade och kom tillbaka. Sedan fikade vi lite. På den stunden vi fikade nämnde hon gravljus tre gånger har jag för mig "jag har köpt gravljus?" Ja det gjorde du när du var ner och handlande "men jäklar nu har jag inge gravljus" Jo, vi köpte det när vi var ner och handlade. "Jag undrar om jag har några gravljus hemma". Bra flum. M'ärks att  hon börjar bli gammal.


en utav anledningarna till att jag inte tycker att allhelgona dagen är en dag att fira är för att jag mer sörjer denna dag. Fast sörjer låter väl också fel, men jag ägnar nästan hela min tankeverksamhet till att tänka på de som gått bort. Morfar, Morbror Roger, Eva Goude, Farfar. Ja det är väl dom.


Just Eva känner jag väldigt mycket för. En kvinna i sina bästa år som togs bort ifrån oss alldeles för tidigt. Jag minns henne med glädje. Jag kan fortfarande höra hennes röst när hon säger åt sin son Christoffer aka Crippe att sluta läsa serietidningen och fortsätta äta frukosten!

Kan även vara för att hon var en nära vän till min mamma som det också känns mer när jag tänker på henne.


Roger, ja roger kommer jag inte ihåg jättemycket av. Det jag kommer ihåg är att han var rolig, spexig. Han kunde fånga en fotboll i nacken och hade alltid med sig godis till oss barn.

Han gick bort 1991. Jag var alltså 6 år gammal.


Morfar, ja han hann jag träffa mer, men minns inte speciellt mycket av honom ändå.

Kommer ihåg att han tyckte om barn nå så fruktansvärt mycket. Det var han som byggde snögubbar med oss, det var han som sparkade fotboll.

Jag tror morfar hade varit så enormt stolt över mig när jag spelade i Glamsta Brasset/Söderhamns Blåset. Han hade varit den som åkte och lyssnat på alla framträdanden.

Även hade han varit och kollat på varenda spelning Erik gjorde. Han hade säkerligen varit lika stolt varje gång.

Synd att han inte hann uppleva något av detta.

Älskade morfar som gick bort 1995.


Kommer ihåg att det var en kväll när det var dans på Trönö Ip. Jag och Erik satt och kollade på Seasam Street.  Med den där gula fågeln Big Bird.

Har för mig att mamma och pappa lämnade dansen, åkte in till sjukhuset inne i stan som då fortfarande fanns. Kom tillbaka med mormor som jag bara behövde se i ögonen att han var borta.


Farfar kommer jag knappt ihåg alls. Fast han gick bort senare än alla tidigare nämnda.

Kommer ihåg att jag aldrig hette Emma för honom utan "viktoria, erika, ingmari,öhhh emma".

Han gick och åt i skolmatsalen så jag såg honom nästan varje dag.


Min farmor gick bort innan jag ens var född, därav minns jag natruligtvis inget ifrån henne.


Jag tycker inte att allhelgona är en dag att fira, utan en dag att ägna omtanke åt de som man förlorad och de som är lämnad kvar ensamen. En Familjedag att träffas och vara tillsammans.


Jag ska kolla om jag hittar delen där jag minns att mormor kom hem till oss en kväll 1995 och talade om att morfar var borta.


Om ni kollar på länken nedan och kollar från 2:34 och när de går och vattnar blommorna på verandan, där kom mormor, mamma och pappa hem tillbaka till trönö

http://www.youtube.com/watch?v=kq3mGVjh_Eo

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Tvättar du dig på ryggen när du duschar?
 Ja
 Nej
 Ibland

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Bloggar jag läser/musik jag njuter av

Vill du nått?

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards